DAVA YOLUNA BAŞVURMADAN İSİM VE SOYİSİM DEĞİŞİKLİĞİ

Türk Medeni Kanunumuzun 27. maddesi, haklı bir sebebin olması koşuluyla isim ve soyisim değişikliğine imkan tanımaktadır. Dava prosedürünün meşakkatli olması ve mahkemelerin iş yükünün fazlalığı nedeniyle belirli şartların varlığı halinde BİR DEFAYA mahsus olmak üzere dava açılmadan yani mahkemeye başvurmadan isim ve soyisim değişikliğine imkan tanınmıştır. Yeni düzenlemeye göre isim veya soyisim değişikliği yapmak isteyen kişiler nüfus müdürlüğüne başvurarak bu taleplerini dile getirebilecektir.

5490 sayılı kanunla alınan karar maddesine göre nüfus müdürlüğüne isim ve soyisim değişikliği için başvurulabilecek son gün 24.12.2022’dir .

İsim ve soyisim değişikliğine karar verilebilmesi için kanunda öngörülen şartların gerçekleşmesi gerekmektedir.

Nedir Bu Şartlar ?

1- Soyadı Kanununun 3 üncü maddesine aykırı soyadları ile yazım ve imla hatası veya düzeltme işareti kullanılmamasından kaynaklanan anlam değişiklikleri bulunan,

2- Genel ahlaka uygun olmayan

3- Toplum tarafından gülünç karşılandığı değerlendirilen ad ve soyadları değiştirilebilecektir.

KİMLER BAŞVURABİLİR ?

Bu hak kişiye sıkı sıkıya bağlı bir hak olması nedeni ile:

Nüfus müdürlüğüne isim ve soyisim değişikliği için kişinin kendisi

Ya da özel vekaletname (içerisinde isim ve soyisim değişikliği yapabileceğine ilişkin ibare bulunan vekaletname) ile kişinin vekili başvurabilir. Kişi ya da vekili yazılı bir talep ile kişinin yani isim veya soyisim değişikliği yapmak isteyen kişinin yerleşim yerinde bulunan nüfus müdürlüğüne başvuru yapabilecektir.

Sözlü başvurular kabul edilmez. Vekil olmadan başvuru yapacak kişiler nüfus müdürlüklerindeki matbu formu doldurarak başvuru yapabilirler. İsim ve soyisim değişikliği için nüfus müdürlükleri herhangi bir ücret talep etmez.

Yapılan başvurular illerde il idare kurulu, ilçelerde ise ilçe idare kuruluna gönderilir. Yapılan inceleme sonucunda kanundaki şartların varlığı söz konusuysa isim ve soyisim değişikliğine karar verilir. Verilen bu karar kesindir.

RED KARARI ALIRSANIZ NE YAPABİLİRSİNİZ ?

Eğer red kararı verilmişse kişilerin isim ve soyisim değişikliği yapılabilmesi için dava açmaları gerekecektir.

Soyisim değişikliği başvurusu yapan ve talebi kabul edilen kişi evli bir erkekse, eşinin ve başvuru tarihinde ergin olmayan çocuklarının soyismi de kendiliğinden değişecektir.. Eğer soyisim değişikliği başvurusu yapan kişi kadın ise, soyisim değişikliği kararı ile birlikte evlilik dışı olan ve ergin olmayan çocukların soyadı da kendiliğinden düzeltilecektir.